Toimitusjohtajan blogi
//
AuroraDS on digitalisaation mahdollistaja
Vielä hetki sitten olimme ohjelmistotalo muiden ohjelmistotalojen joukossa ja minä olin yrityksemme tiiminvetäjänä oikein ykkösnörttien nörtti. Viestintämme kuului, meiltä osaavat koodarit toimeksiantoon kuin toimeksiantoon. Toteutamme projekteja tekniikalla se, tämä tai toi. Viestimme olivat siis kaikille yhtä pelottavat, jos et osaa ostaa tekniikkaa ja koodareita täsmähommiin, niin tuolta ei ainakaan kannata ostaa…
Mitä sitten meille tarkoitti tehdä oma digiloikkamme ja ymmärtää mitä olemme täällä tekemässä ja myymässä?
Ensiksikin sen ymmärtämistä ettei tämän päivän digitalisaation mahdollistaminen ja palveluiden tarjoaminen ole tekniikan myymistä. Totta kai teknisesti pitää olla vahva, mutta palvelumuotoilu ja palveluiden pehmeät arvot ovat niitä mitä tämän päivän asiakkaat digitaalisilta palveluiltaan kaipaavat. WordPressiä, Liferay:tä ja Azurea pitää toki osata, mutta se osaaminen ei ole sitä ykkösjuttua ja mikä edellä asiakasrajapinnassa ollaan, vaan tukevaa toimintaa ja sitä lisäarvoa.
Sitten toisena sen ymmärtämistä, että kun asiakas sitten ostaa digitalisaatiota on se verkossa myytävää palveluliiketoimintaa, kuvaa, ääntä, dokumentaatiota ja verkkosivuja kuluttajan ja määritellyn kohderyhmän tarpeisiin. Niinkin yksikertainen asia kuin yrityksen kotisivut pitää olla suunnattu oikealle kohderyhmälle ja markkinasegmenttiin. Enää ei riitä, että yrityksellä on staattinen sivu, josta juuri ja juuri löytää aukioloajat ja yhteystiedot myymälään, vaan että sivusto on aina vähintään jollain tasolla yrityksen verkkokauppa ja houkutin astua myymälään.
Kolmantena sen sisäistämistä, että asiakkaille ei tänä päivänä riitä, että toteutetaan projekti ja tehdään se sivusto tai mobiiliaplikaatio. Ei, vaan että palveluprosessi ja digitaalisuus on asiakkaan jokapäiväisen elämän tuntemista ja siinä myötäelämistä. Eikä siinäkään riitä, että teknisesti ylläpidetään toteutettujen verkkosivujen tietoturvaa ja niitä WordPress versiota, ei vaan, että eletään asiakkaan iholla ja osataan ehdottaa uutta adwords-kampanjaa ja some-nostoja ennen kuin asiakkaan sivuston hit rate tipahtaa kilpailijan alapuolelle.
Ja neljänneksi, se tärkein huomio. Tiimin vetäjänä en ole täällä yksin. Minun ei tarvitse kaikkea osata tehdä yksin, vaan tiimissä on voimaa. Yhdessä me ja yhteistyökumppanimme olemme se vahva verkosto josta löytyy niitä elementtejä asiakkaan kuin asiakkaan digitalisaation kumppaniksi. Meiltä ja kumppaneiltamme löytyy niin markkinoinnin, visuaalisen ilmeen, mainostoimiston, kuvallisen ja äänellisen viestinnän ja mikä tärkeintä internet tekniikoiden osaamista.
Lähdetään siis yhdessä matkalle kohti digitalisaatiota!

Kirjoittaja on AuroraDS:n toimitusjohtaja, digitaalisten hankkeiden palvelupäällikkö ja sinun digitalisaatiokumppanisi.
JYRKI RAKI // jyrki.raki@aurorads.fi